Élménypedagógiai projekt a madarak és fák napja alkalmából

2019. május 10.

A nagyszerűen együtt gondolkodó pedagógiai team-munka eredménye, hogy Marosiné Dékán Andrea tanárnő - Sipiczky Márk tanár úr - Faragó Ildikó tanárnő minden területen összehangolt, s egy tartalmas ÖKO-programmal, sporttal, természettudományi ismereteket felölelő, nemzetiségi kultúrát áttekintő programot valósított meg

Paradigmaváltásra van szüksége a tehetséggondozásban résztvevő oktatási intézményeknek. Egyik minta-projekt típusa és specialitása a szakmailag rendkívül magas szinten mozgó Tehetségpontoknak az újítás és eredményesség összehangolása. A “Z” generáció számára egy egészen másfajta befogadási lehetőséget kell megteremteni. Ennek egyik mintája a projekt-oktatás, az élménypedagógia.

A nap – egy szokványos iskolai napról is beszélhetnénk, de ez egészen másról szólt.   70 ember számára nyílt lehetőség, az 5. A és a 6. A osztályból, hogy közösen egy  jól megszervezett és kidolgozott tartalmas napot töltsön távol, a lakóhelyétől 170 km-re. A támogató szülői háttér megerősítette abban a pedagógusokat, hogy érdemes ennyi időt és energiát befektetni egy nagy ívű program megszervezésébe. Külön köszönetet szeretnénk mondani a 6. A osztályos SZMK vezető asszonyának, Busi Tímeának, aki az étterem, a hajókirándulást már időben le is foglalta a csoport számára. A kollégák szakmaisága példa értékű. A kulturális értékek teljes tárházát felvonultattuk ezen a napon. A buszon már reggel Wass Albert műve szólt két Kazinczy-versenyen eredményes 6. osztályos diákunktól,  (Kovács Orsolya és Kerülő Karina), ami ráhangolta a diákokat a Madarak és fák napjának jelentőségére. A Mese az erdőről c. sokat mondó történet után, Sipiczky Márk tanár úr Békés megye földrajzi adottságairól és Szarvas történelméről, azon belül pedig a szlovák nemzetiségű lakosok  életéről beszélt. Köszönjük, hogy sikerült egy szlovák nemzetiségi általános iskolában olyan végtelen kedves és készséges kollégákkal megismerkednünk, akik nemcsak nagyon szépen felújított épületben foglalkoznak az óvodásoktól a 8. osztályos tanulókig, akik nyelvvizsgával hagyják el az intézményt, hanem az országosan is híres projekt-alapú oktatásban is élen járnak. A iskolájuk felső szintjén pedig egy – tananyagra épülő – szabaduló szobát (4 ilyen van, ebből 2-t néztünk meg), alakítottak ki, éppen a Római Birodalommal és a császárkorral foglalkoztak, amit egyébként több nyelven ( magyar-angol-szlovák) lehetett egyszerre játszani. Nem csak az igazgatónő mutatta be az iskolát, hanem még 3 pedagógus szánta ránk  a péntek délutánját, hogy a mi gyerekeink is jól  érezzék magukat. Hatalmas közösségi terekkel rendelkeznek, minden a digitális oktatásra előkészítve, tisztaság, harmónia és szeretet sugárzik az épület minden pontján, épp úgy, mint ahogy ezt Késmárkon is éreztük, amikor a szlovák nemzetiségi önkormányzat delegációjával  az Országh Pál Gimnáziumban jártunk, hogy a mi iskolánk diákjai is tudjanak majd jövőre síelni a Tátrában, s legyen együttműködési szerződésünk határon túli iskolával is.
A madarak és fák napján az első állomásunk a  Szarvasi Arborétum volt, közismertebb nevén Pepi-kert; a Hármas-Körös egyik holtága mentén kialakult, mára hazánk egyik legnagyobb és legjelentősebb élő fagyűjteménye, ahol száz évet megélt mocsárciprusokat, mamutfenyőket is láthatunk 82 hektár területen.
Marosiné Dékán Andrea tanárnő számára különösen kedves programmal indult ez a nap, hiszen a botanika minden szépségét meg tudták a gyerekek nézni, rengeteg érdekességet láttak és hallottak, külön szakvezetővel dolgoztunk és minden látványelem megtekintésének lehetőségét biztosítottuk. Ily módon az Üvegházba és az interaktív Varázstanyára is bejutottunk előzetes szervezés alapján.
Üvegház: Itt kaktuszok, pozsgások, szoba- és dísznövények találhatóak, valamint ásványkiállítás és teknősök vannak.
Varázstanya: Ez egy interaktív botanikai múzeum, érintőképernyős felületeken az Arborétum történetéről leírás fotódokumentációval, napjaink képekben, memóriajáték, puzzle kirakó játék, vetített projektoros padló, mikroszkóp és a Bolza családtól tárgyi emlékek, stb. találhatók.
 A csoportokba szerveződés – a korábbi  közös programoknak köszönhetően, hiszen már kipróbáltuk Pesten is, hogy miként közlekedünk több mint 60 gyerekkel -  most is sikeres volt. Nagyon köszönjük a tanárainknak, hogy egy pillanat alatt ezt is meg tudták  oldani. Volt olyan variáció, amikor 6 felé tudtunk – mindenkinek más programot indítani, majd a pontos koordinációnak köszönhetően, minden irányból, az adott foglalkozásról megérkeztek a csoportok. A Pepi-kert mindenkit ámulatba ejtett, s a Mini Magyarországot, ami a Kárpát-medencét is bemutatta, az volt a vélmeményünk, hogy  ezt mindenkinek látnia kell! Élmény és varázslat. A várak, az emlékművek, az élményelemek, az interaktív lehetőségek már elérhetők ebben a parkban. A kisvasút indítható, a versek hagzó anyagként szólalnak meg. A zeneművek úgyszintén.  Mind-mind egy-egy korszak emlékét tárta elénk, amiről nemcsak a szakvezető, hanem az osztályának Sipiczky tanár úr, a 6. osztályosoknak meg saját tanáraik is tovább meséltek.
A meleg ebéd  és üdítő elfogyasztása után ismét két felé  (mindig más-és más összetételben) folytatódott a program.  Most egy hajókirándulás, illetve a sport- és szabadidő választási lehetőségét kínálta. 45 fő a Katalin II. sétahajóval a Körös csodás világát és a parton a Bolza-család minden ránk hagyott emlékét tekinthette meg, azzal a fantasztikus, ám ismert ténnyel, hogy az olasz kultúra emlékét őrizve egy Romulus és Remus szobrot is láthattak a Bolza-kastély márványlépcsőjén. Az 1810-es években épült klasszicista épület a 20. század közepe óta állami tulajdonban van, parkja természetvédelmi terület.
A hajóskapitány történeteivel még érdekesebbé váltak a történelmi ismeretek.  A hajó kormányához pedig a bátrakat oda is engedte a kapitány úr, így sok vidám kép is készült tanárról és diákról egyaránt.
A több mint 30 éve üzemelő Katalin II. sétahajó Szarvason, a Dél-alföldi régió szívében egész nyáron várja az idelátogatókat. Az érintetlen környezet, a Holt-Körös nyugodtsága és gazdag élővilága hozzájárul, hogy egyedi élményben vegyenek részt a kalandvágyó turisták. A hajóskapitány – Demeter István – tengerészként ismerkedett meg a hajózás rejtelmeivel. Látnivalók menetben: az Arborétum vízről, történelmi Magyarország geometriai középpontja, üdülőházak sora, Tessedik Sámuel temploma, Gróf Bolza Pál kastélya, a millenniumi emlékmű, a 44-es út hídja, mocsári ciprusok, Tessedik Sámuel Főiskola, gyalogos fahíd és vízi színpad.
A 25 diák  és 2 pedagógus pedig a a Szent Klára fürdőbe vette az irányt, ahol először Marosiné Dékán Andrea tanárnő úszás-edzést is tartott, s csak ezt követően mentek a fiúk az élményt adó szabad  játékra,  egy másik medencébe.  Még a focimeccset is tudták az uszoda falán elhelyezett TV-n  egy kicsit nézni. Csupa produktív élményt valósítottunk meg, amit az időjárás is – legnagyobb örömünkre – lehetővé tett. Mindkét osztályból szülők is segítették munkánkat, így  a  két osztály a legjobb kezekben volt. Igyekszünk majd ismét   ezzel a csapattal közös programot megvalósítani. A  nagyobbak a kisebbeknek meg tudják mutatni, hogyan kell majd egymáshoz igyekezettel és nagy odafigyeléssel fordulni, akik most is,  mint máskor, együttműködéssel és tudatos figyelemmel, mintaszerű türelemmel segítették tanáraik munkáját. Köszönjük a velünk utazó, és az otthonról  támogató szüleinknek az együttműködését. Nagy szeretettel felkínáljuk a projetknap teljes forgatókönyvét, hogy negyed ennyi energiával már más osztályok is meg tudják valósítani ezt az élménynapot diákjaik számára. A tartalom és forma összhangja itt megvalósult, amit a Mini Magyarország területén látható Huszt várának megtekintése után a buszban hazafelé hasznosítottunk is. Voltak, akik az elektronikus könyvtár segítségével, illetve az előre nyomtatott papír alapú megoldással, de közösen foglalkoztunk a disztichon sajátosságaival, és Kölcsey Ferenc Huszt c. epigrammáját is megtanultuk. Egy olyan 80 fős busz érkezett vissza hetven utassal  a Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnáziumhoz, ami Kölcsey versének soraitól volt  hangos. Az irodalom nyitotta és zárta a programot, s ez így volt szép! Mindenkinek hasonló felemelő, élményben és tartalomban gazdag napot kívánunk!

Ilyen  csodavilágot teremtünk azok számára, akik szeretnének még jelentkezni a FB-on már megjelent kulturális csillagtúrára, amely augusztus 12-15-ig valósul meg, s eljutunk Sárospatakra, Telkibánya – Tokaj – Mezőkövesd útvonalon a Zsóry Fürdőbe is. 

Az élmény legyen veletek!

Faragó Ildikó – projektvezető tanár