Rendhagyó matematikaórák a Balassiban

2019. május 24.

Iskolánkban a tehetséggondozás égisze alatt a tanítási órákon, szakkörökön többféle új tanítási módszert alkalmazunk, így diákjaink a nem-euklideszi geometriák alapjaival is megismerkedhetnek.

Nagy örömünkre 2019. április 26-án immár másodszor látogatott iskolánkba Lénárt István oktatáskutató, az ELTE tanára. A 7-11. osztályos diákok részére „A gömb geometriája” címmel tartott interaktív bevezető előadást a diákok nagy érdeklődése kísérte. A „Bevezetés a Bolyai geometriába” című előadáson a gömbözésben jártasabb 7.a és néhány érdeklődő felsőbb éves tanuló felfedezhette a három geometria, az euklideszi, a gömbi és a hiperbolikus geometria közötti érdekes különbségeket.
Lénárt István által kifejlesztett Lénárt gömb neve ma már Tbilisziben sem ismeretlen, az előadó ezen kívül Kanadától Ausztráliáig, Lengyelországtól Brazíliáig számos előadáson, konferencián bemutatta geometriatanítási módszerét.
Az új geometriatanítási módszert bemutató tanításra a kerület általános és középiskolai tanárait is meghívtuk, közülük többen részt is vettek a bemutatóórákon és az azt követő kérdezz-felelek konzultáción, beszélgetésen.
Az előadások témája: egy geometriatanítási módszer - Összehasonlító geometria síkon és gömbön. „Lényege, hogy egymás mellett, egymással szembeállítva foglalkozzunk a sík-geometria és a gömbi geometria alapfogalmaival, mint például: pont, egyenes, párhuzamosság és merőlegesség, távolságmérés, szögmérés, sokszög, kétszög, háromszög, négyszögek osztályozása, területmérés, stb.” − vallja Lénárt István.
A módszer kooperatív technikára épül, a tanár a háttérből irányítja a munkát, ezzel is önálló kísérletezésre, gondolkozásra és vitára ösztönözve a diákokat. A bemutató órát, az előadásokat minden gyerek kíváncsian várta, és a több, mint 110 diák nagy örömmel vett részt rajta. Erről tanúskodnak az előadások alatt készült fényképek is.
Ez a módszer hangsúlyozottan NEM kizárólag az osztály legjobb matekosának szól, hanem minden gyermek számára a felfedezés, kísérletezés örömét kínálja, sikerélményt, flow élményt nyújt. Emellett szélesíti látókörüket, többféle megközelítés fontosságára, kritikus gondolkodásra, önállóságra neveli a gyerekeket. Az sem hátrány, hogy munka közben szociális kompetenciáik, kommunikációs képességeik is fejlődnek.
Ha többféle geometriát mutatunk meg a gyerekeknek, jobban megértik a síkgeometriai alapfogalmakat, tételeket, és eközben még jól is érzik magukat.   
A bemutatóórákat követő szakmai beszélgetés, módszertani foglalkozás keretében az érdeklődő matematikatanárok megismerkedhettek az Euler-féle háromszöggel és sok hasznos tanácsot kaptak a gömbi geometria tanításával kapcsolatosan.
A gömbi geometriai alapfogalmak elsajátítására akkor is érdemes időt szánni, ha szorít az idő a tanév közben, mert a befektetett energia sokszorosan megtérül. Aki szívesen kipróbálná, milyen gömbzővel kört szerkeszteni, gömbi vonalzóval távolságot mérni, az tájékozódhat többek között a Lénárt Sphere címszó alatt, illetve Lénárt Gömb a Google-keresőben. (http://lenartgomb.hu/)
(Vígh-Kiss Erika, az előadások szervezője)